2010

Ferie

Vi skal i år holde ferie i det sydlige Tyskland i en by der hedder Füssen. Den ligger kun 5 km fra den Østrigske grænse.

Vi starter turen lørdag den 4. september, og vi er 8 mennesker af sted denne gang, vi har foræret Mathilde en oplevelsestur i konfirmationsgave. Det bliver så denne tur. Da det var nemmere at finde ferielejligheder til så mange var det derfor naturligt søge på komplekser der indeholdt denne type boliger. Jeg fandt noget der lå ca. 25 minutters gå afstand fra centrum. Lejlighederne var perfekte, 90 m2 til den store familie og 60 m2 til resten.

Vort første overnatning er i en lille by der hedder Steinsfeld, som ligger 5 km nord for middelalderbyen Routenburg o. d. Tauber, den stadig bevaret med bymure i stor stil, og altid den første uge i september er byen vagt til live optog og liv som dengang. Et fantastisk skue. Så må vi jo ikke glemme at de også har en meget stor butik med juletræspynt.

Vi skulle også have noget at spise, Karin og jeg har tidligere spist på et hotel i Steinach, det ligger lidt øst for Steinsfeld. Det gav ingen problemer at der pludselig dukkede 8 mennesker op.

Det er nu søndag og vi har 250 km til Füssen, da vi ikke får adgang til lejlighederne før kl. 14.00, sigter vi efter centrum for at orientere os lidt, vi finder ret hurtigt et emne for aftensmaden. Det viser sig så at det bliver stamrestauranten resten af ugen.

Mandag kører vi nord om Forggensee, mod Oberammergau som er berømt for sine passionspil hver 10. år. Der opføres Jesu lidelse og dø, grunden til det er at man i 1632 var angrebet af pesten i næsten hvert eneste hus, da lovede man gud at opføre et passionsspil hvert 10. år hvis by blev reddet fra pesten. Derfor var der nu 10 år til næste forestilling. Vi fortsatte mod Garmisch-Partenkirchen, hvor vi så den østlige del af byen, inden vi kørte mod Zugspitze der er 2962 m højt, og altid sne på toppen. Vi kunne se at der var 0 ºC på toppen. Svævebanen op giver et fantastisk blik for hvor højt der i virkeligheden er, lige pludselig ser du ned på de små skyer der er og fuglene. En vidunderlig udsigt fra toppen med et panorama hele vejen rundt. Solen skinnede hele dagen fra en næsten skyfri himmel.

Så er vi tilbage i Füssen, vi spiser i den gode restaurant.

Tirsdag er shopping i dag, vi kører til Memmingen i første omgang og siden til Kempten, det har regnet lidt i dag, men det er jo godt vejr til indkøb. Vi fik også set på brugte biler til salg, men de var for dyre, hvis der skulle danske plader på.

Onsdag skal vi se eventyrslottet, toneroseslottet, nemlig Neuschwanstein, vi har set det for mange år siden og kan huske at det var en stor oplevelse. Det var det ikke denne gang, der var en ventetid på 2½ time inden det skulle blive vores tur til en guidet tur gennem slottet, tidligere tog det næsten en time at nå gennem det, men denne gang måtte vi nøjes med 35 minutter. Det var ringe. Billederne fra slottet fra sydsiden et nok det bedste indtryk vi har med os fra dette besøg.

Torsdag skal vi besøge Tirols hovedstad Innsbruck, vi starte med et stort indkøbscenter inden vi finder centrum. Der er som sædvanlig mange mennesker i gågade kvarteret, ligeledes et der mange figur i levende live, selv om det ved første øjekast ligner en statue. Mathilde var overbevist om at det var det. Men hun blev senere lidt rød i kinderne da han antydede at hun skulle have et kys på hånden. Hovedstrøget var blevet fornyet i stor stil siden vi sidst var i Innsbruck. Det var ved at blive sidst på eftermiddagen så for en gangs skyld nåede vi ikke det der var planlagt. Det gemmer vi til en anden gang.

Fredag skal vi en tur på Foggernsee, det plejer altid at være en oplevelse at se området vi har været i fra vandsiden. Det var en dejlig båd masser af plads, men en intetsigende sejltur, der var jo ingen byer ved anløbsstederne, kun en søbred hvor stævnen løb ind på, så der kunne komme passagerer af og på. Så vi nødt til at finde på noget mere opløftende. Rodelbahn, kælkebane i stål, du bliver trukket op som med en skilift, og så bestemmer du selv farten nedad med din kælk med hjul, der er dog bremser på.

Lørdag, da slottet var lidt af en skuffelse blev vi enige om at den sidste dag i Füssen skulle ske ved at vi kørte til Linderhof slot i Tyskland, men den nemmeste vej var gennem Østrig. Det er Ludwig d. II af Bayern´s sommerslot, det var lige så flot som vi huskede det, det var stadig en oplevelse.

Afslutningen på vor stamrestaurant fik en fin afslutning med drinks til alle som tak for en god omsætning.

Søndag satte vi kursen mod Boppard. Vi fik set lidt på byen, der blev da også til en is i gågaden. Aftensmaden springer vi let henover, det var første og sidste gang vi havde halvpension her. Næste gang vi kommer til Boppard bor vi på et andet hotel.

Mandag besøgte vi Koblenz og opdagede ved samme lejlighed at svævebanen til fæstningen på den anden side af Rhinen var i gang, Vi fik en prøvetur, og var enige om at vi til næste år skulle op at se haveudstillinge.

Tirsdag starter hjemturen mod Hamburg, vi skal dog ind og se Løvernes Konge inden det onsdag bliver sidste etape.